Thursday, April 09, 2009

Tenggelamkan Kapal Itu

Entah kenapa, aku merasa bosan untuk mengajar. Pasti, bila aku bosan, para pelajar aku juga bosan.

Entah kenapa juga, aku merasa bermalas-malasan untuk mengadakan tugasan. Malas untuk menada dan memeriksa sebenarnya. Huhuhuhu

Entah kenapa juga, aku merasakan bahawa para pelajar aku ternganga tatkala aku mengajar. Bukan kerana mereka tidak paham, tetapi mereka tertanya-tanya di dalam hati., "nak pakai kat mana teori nih?"

Oleh 3 sebab di atas, aku mengadakan satu projek untuk dilaksanakan oleh pelajar aku, Diploma Mekatronik semester 3 di Politeknik Dungun bagi subjek Mekanik Bendalir. Hanya projek semata-mata, tiada laporan panjang berjela perlu ditulis. Projek bertajuk "Tenggelamkan Kapal Itu". Pelajar dikehendaki membina sebuah kapal mini dari apa-apa bahan. Saiz kapal mesti berukuran tidak lebih 2 jengkal x 1 jengkal tangan aku. Aku mahukan kapal mereka tenggelam jika beban 250N dikenakan. Beban akan ditambah 10N demi 10N.

Ada yang berjaya, ada yang tidak. Apa-apa pun mereka memang kreatif dan melebihi jangkaan aku. Ternyata mereka berjaya mengaplikasikan teori Pakcik Archimedes dengan jayanya. Berikut rupa paras kapal-kapal yang berjaya ditenggelamkan.







3 comments:

zairi said...

memang kreatif.seronok kalau dapat belajar balik.tapi otak dah bebal.hahaha...

lemon said...

budak2 poly dungun memang pandai2 ponggg..xpecially dak dem & dke!
yeahhh!!!!

roshaizul said...

zairi,
tu la, ko banyak makan semut. Huhuhuh

halena,
ye ke?