Monday, April 05, 2010

Put Put Boat Versi Dungun

Berikut merupakan hasil kerja pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal semester 5  Politeknik Dungun bagi subjek Teknologi Kejuruteraan Loji.

Harapannya supaya mereka faham secara teori dan praktikal bagaimana udara panas mempunyai halaju yang lebih tinggi berbanding udara biasa. Itu sebablah turbin, samada stim atau gas memerlukan haba panas untuk memutarkannya. Ini supaya turbin dapat berpusing seoptimum yang boleh supaya ia dapat menjana tenaga yang seoptimum yang mungkin.

Aku tak boleh ajar mereka 100% mengenai Teknologi Kejuruteraan Loji kerana aku bukannya ada pengalaman di industri. Juga, aku bukan pemegang sijil jurudandang mahupun pemandu enjin stim. Aku juga tiada sijil getaran mahupun sijil kebisingan. Aku juga tiada gelaran Ir. atau Dr atau Drs di pangkal nama aku. Malah, sijil jurukimpal pun aku tiada.

Aku hanya orang biasa yang menganggap pembelajaran kejuruteraan sepatutnya menyeronokkan, bukan membebankan.


No comments: