Tuesday, July 06, 2010

Ikan Segar Terbaik Dari Laut

Lama tidaak mengemaskini blog ini. Bukannya kerana tiada bahan. Bukan juga kerana kesibukan. Tapi kerana kemalasan. Hahahaha

Ok, harapannya agar aku akan senantiasa mengemaskini blog mulai saat ini.

Kembali ke tajuk. Ikan segar. Sebagai orang yang asalnya duduk jauh di hulu pedalaman, agak jarang rasanya untuk menikmati ikan segar dari laut. Seringkali di Bandar Tenggara sana, kami sekeluarga memakan ikan yang sudah tidak gebu, warnanya sudah kusam, matanya sudah merah dan rasanya masin kerana diawet dengan garam dan ais.

Teruja juga dila mula sampai ke Dungun 5 tahun yang lampau. Pantainya cantik, gadisnya comel (hahahahaha) dan makanannya segar. Pengalaman yang menarik pada aku.

Kerap kali juga, sepanjang hidup di Dungun ini aku melihat nelayan mendaratkan ikan.


Berkira-kira juga untuk membeli ikan terus dari nelayan itu. Tapi, kerlingan mata tajam peraih ikan menyebabkan aku membatalkan sahaja niat aku. Peraih tersebut kemudiannya menjual ikan tersebut dengan harga RM25 sekilo. Ikan apakah ia? Entahlah, aku mana kenal jenis ikan. Hahahahaha

p/s: Gambar diambil di jeti Kuala Dungun berhadapan Pasar Besar Dungun

No comments: