Sunday, December 18, 2011

Pulau Pinang 5: Pantai Batu Feringgi

Pagi, hari ketiga di Pulau Pinang, kami merancang untuk berpiknik di Pantai Batu Feringgi. Dengan membawa bekalan nasi lemak dan keropok lekor kami bergerak ke Pantai Batu Feringgi seawal jam 8.00 pagi.

Mulanya, dalam bayangan fikiran aku, aku menjangkakan Pantai Batu Feringgi adalah seperti Pantai Port Dickson atau Pantai Batu Burok yang mempunyai jalur pantai yang panjang dan luas. Rupanya, kawasan Pantai Batu Feringgi agak terhad dan sempit. Owh!

Walaupun begitu, aku tetap merasakan Pantai Batu Feringgi adalah pantai yang unik dan cantik. Lain dari yang lain.

Mulanya juga, kami merancang untuk bermandi-manda. Akan tetapi, sewaktu tiba, ombak agak bergelora. Barangkali kesan gerhana malam semalam belum hilang sepenuhnya.

Lalu, kami putuskan untuk makan sahaja dan bersuka-ria di pesisir pantai

Jalan sepanjang Batu Feringgi ini juga agak berliku. Teringat aku seprti jalan di Bukit Putus, cumanya Batu Feringgi ini terletak di tepi laut.

Di sekitar Batu Feringgi juga, kedapatan banyak kediaman dan hotel mewah. Sama situasinya seperti di Batu Buruk-Kuala Ibai, Kuala Terengganu atau Tanjung Puteri-Stulang di Johor Bharu.