Friday, March 16, 2012

Dirang membunuh persepsi positif terhadap polis

Dirang, kanak-kanak riang 5 tahun telam dibunuh dan dibakar dengan kejam. Pada mula kehilangan kanak-kanak riang itu, aku tidak berapa peduli sangat. Tetapi, apabila mengetahui lewat arus media perdana bahawa kanak-kanak riang itu mati dibunuh dan dibakar, aku terkesima sekitar 5 saat.

Aku cuba membayangkan sekiranya aku adalah pembunuh kanak-kanak riang itu. Aku merasakan yang aku SANGAT tidak sanggup untuk membunuh kanak-kanak sekecil itu. Lebih keji, pembunuh itu sanggup membakar kanak-kanak riang itu. Apakah beliau tiada perasaan tatkala melakukukannya? Barangkali hati pembunuh itu sangat hitam hingga tiada pun sekelumit belas terhadap kanak-kanak riang itu.

Menurut media arus perdana, Dirang dibunuh kerana pembunuh merasa dendam terhadap nenek kanak-kanak riang itu yang dikatakan menegur beliau. Bak kata seorang sahabat di Facebook

"Marahkan nyamuk kelambu dibakar"
"Marahkan nenek cucu dibakar!"

Tapi, datuk kanak-kanak riang itu, melalui media arus perdana, mengatakan bahawa mereka tiada musuh di sekitar penempatan berlakunya kejadian.

Barangkali, atas dasar itulah ibu kanak-kanak riang itu membenarkan kanak-kanak riang itu pergi membeli telur dan mee segera sendirian.

Barangkali juga, ibu kanak-kanak riang merasakan keadaan di luar sana sangat selamat, kerana indeks jenayah di Malaysia semakin menurun. Kalau kau taip di Google "Indeks Jenayah", aku pasti 9.5 dari sepuluh carian akan mengatakan indeks jenayah MENURUN.

Jujur, aku tak tahu bagaimana indeks jenayah dikira. Tapi aku pasti bahawa menurunkan indeks jenayah adalah antara bidang keberhasilan utama negara. Ternyata cucu pengasas Umno berhasil menurunkan indeks jenayah.

Tapi, cabaran sebenar polis adalah untuk membetulkan persepsi masyarakat. Umum, sebelum ini masyarakat (termasuk aku) menganggap bahawa "polis tak buat kerja dan jenayah banyak berlaku". Tetapi, melalui media arus perdana, polis telah sedikit demi sedikit berjaya mengubah persepsi masyarakat bahawa "polis buat kerja, itu sebab jenayah kurang".

Aku tabik pada polis dengan usaha-usaha mereka yang gigih itu. Namun, persepsi masyarakat mula berubah 180 darjah apabila media arus perdana memaparkan kes Dirang. Ternyata Dirang telah membunuh persepsi yang positif terhadap polis sebelum ini.

Lantas, dengan segera Ketua Polis Negara menaiki LRT sambil bertanya kepada orang awam tentang kadar keselamatan. Melalui media arus perdana (sekali lagi), semua orang awam yang masuk dalam tv mengatakan bahawa persekitaran mereka adalah selamat. Ketua Polis Negara kemudiannya menasihatkan semua Ketua Polis Negeri dan daerah melakukan perkara yang beliau lakukan. Ini dengan harapan supaya persepsi yang negatif itu dapat dipositifkan kembali...

No comments: