Monday, March 19, 2012

Ulasan Buku: Bongkar Misteri Tarikh Lahir Anda




Dulu, masa kecil, asal dengar perkataan "misteri" pasti aku akan terbayang cerita hantu. Dulu masa kecil juga bapa aku suka cerita pasal hantu kum kum dan harimau jadian mencakar rumah.

Kini, perkataan "misteri" menjadi satu tarikan untuk orang lebih mengetahui. Harian Metro paling suka guna perkataan "misteri". Pemasaran yang baik. Itu sebab dia punya pembaca boleh cecah 4juta orang. Kiranya, seorang dari 7 orang rakyat Malaysia baca Harian Metro.

Eh, apa aku melalut ini. Sebenarnya aku nak cerita mengenai buku "Bongkar Misteri Tarikh Lahir" karya Rozzani Din terbita Mustread. Tajuk dia gempak! Ada "misteri". Ada "bongkar". Itu pasal aku beli buku ini.

Menurut penulis, kaedah mengira tarikh lahir merupakan satu kaedah untuk mentahkik personaliti seseorang. Buku ini tunjuk langkah demi langkah untuk menganalis tarikh lahir.

Lalu, aku mencuba untuk menganalis tarikh lahir aku. Jadi, nombor asas yang aku dapat adalah 7. Banyak huraian mengenai aku dan nombor tujuh itu. Kebanyakkan benar, tapi ada juga yang tidak benar. Yang paling benar adalah kenyataan
"Sangat suka berahsia"
Hahahaha. Sampaikan Pn. Nurul sendiri kadang-kadang bingung dengan sifat aku itu.

Yang kelihatannya tidak benar adalah
"Individu ini penuh ghairah dan cinta"
Pn. Nurul pernah komen. "Cis! Abang ni tak romantik langsung". Hahahahahaha.

Manakala kod jutawan aku ada nombor 3. Sama dengan Bill Gates. Fuyoo!

Manakala dalam aspek kerjaya, ternyata menjadi guru kurang sesuai dengan aku. Menjadi imam dan pustakawan juga tidak sesuai dengan aku. Aku sangat sesuai menjadi doktor sakit jiwa atau pembuat filem. Jurutera mekanikal pula jatuh dalam kategori "kerjaya yang kedua sesuai" selain dari broker saham. Hahahahaha

Dalam aspek perniagaan juga, paling sesuai aku menceburi bidang loji jana kuasa. Kebetulan, degree aku dalam bidang itu. Huhuhuhu. Sebetulnya, dalam otak aku ini ada berangan-angan untuk mencipta sebuah jana kuasa "renewable" yang mudah alih.

Semakin aku belek buku ini, terasa macam membaca horoskop zodiak dalam majalah remaja. Hahahahaha. Untuk memastikan akidah aku tidak terpesong, aku cuba untuk tidak terpengaruh sangat dengan buku ini. Cumanya telahan yang baik aku jadikan teladan, dan telahan yang tak elok aku jadikan sempadan.

Menurut penulis, kaedah mentahkik tarikh lahir merupakan suatu kaedah metafizik. Namun aku yakin bahawa buku ini hanyalah asas sahaja. Jadi, itu sebab ia semacam membaca horoskop atau kuiz cinta dalam majalah remaja. Hahahahaha.


No comments: