Monday, March 26, 2012

Ulasan Buku: Dia Yang Dulu




Aku mula kenal Aie, penulis buku ini tatkala aku rajin membeli majalah "Apo?" masa belajar dahulu. Tapi, bila majalah tu dah mula naik harga dan isi dia dah macam majalah Ujang, aku mula tidak melanggan "Apo?"

Lama sungguh.

2007, aku ada sertai program korban di Kemboja. Penganjur menghadiahkan buku ini, novel Faisal Tehrani dan sebuah kompilasi puisi arab. Aku baca novel Faisal Tehrani. Buku ini dan puisi aku tinggalkan dahulu.

Lama.

2012, aku mula membaca buku "Dia Yang Dulu". Rupanya, ia sebuah cerita bersiri. Ada 5 siri, dan "Dia Yang Dulu" adalah yang kedua.

Teruja aku, sebab lama tak baca novel komik sebegitu. Seperti biasa, Aie menghasilkan lukisan dalam kelas tersendiri dan jalan cerita yang serasa rapat di sekitar kehidupan orang yang biasa di Malaysia.

Dalam siri kedua, diceritakan mengenai Hassan dan Hussin menemui cinta lama dan menggamit cinta baru. Sub-plot memaparkan politik di tempat kerja Hassan dan Hussin.

Memandangkan cerita ada 5 siri, pengakhiran "Dia Yang Dulu" sedikit tergantung. Aku tak pasti sama ada sambungannya ada di pasaran atau tidak....


No comments: