Saturday, May 12, 2012

Ayam kampung masuk bandar.

Dulu, 5-6 tahun lepas, di Dungun sangat banyak kambing dan lembu berkeliaran. Bukan hanya berkeliaran di kebun-kebun dan ladang-ladang, malah mereka boleh berkeliaran ke taman-taman perumahan, tong sampah besar, jalan raya dan tidak ketinggalan pusat bandar. Pada aku, melihat keaadaan pada masa itu amat merimaskan. Ini kerana, kerapkali aku terpaksa membrek Iswara aku dengan kuat dan menginjak-injak pedal brek beberapa kali (ABS manual) untuk mengelakkan diri dari melanggar lembu yang tak pergi sekolah; sama macam tuannya. Hahahahahaha

Itu kisah lembu. Kambing pula pernah beberapa kali naik atas bumbung Iswara aku dan melompat-lompat di atasnya. Argh! Tapi takpe, aku sabar je la. Kambing tu tak pergi sekolah; sama macam tuannya. Hahahahah

Tapi, atas inisiatif transformasi kerajaan Majlis Daerah Dungn (MPD) ketika itu, jumlah kambing, lembu dan haiwan jinak yang berkeliaran semakin berkurangan. MPD telah menangkap haiwan jinak yang berkeliaran ini dan membuat lelongan awan terhadap haiwan terbabit. Jadi, bila MPD buat macam itu, pemilik-pemilik haiwan berkeliaran ini mula pergi sekolah dan menambat haiwan mereka di tempat sepatutnya. Hahahahah

Ini pula kisah ayam. Tempoh hari dalam perjalan pulang ke Pulau Rusa, aku terjumpa seekor ayam jantan sedang menggoda ayam betina, di persimpangan lampu isyarat Bukit Payong-Bukit Khor- Lebuhraya LPT. Sangat romantis kelihatannya. Juga, aku kagum bagaimana ayam-ayam itu boleh berjaya melintas di jalan yang sesak tanpa kecederaan. Ayam punya usaha, Allah punya kuasa!


2 comments:

asrul rae said...

alahai.. keciknye resolusi gamba...

kalu besar, harapnya bro buat contest 'teka dialog'..

:D

roshaizul said...

henpon cap ayam. itu dah zoom paling kamsimum! hahahaha