Tuesday, May 22, 2012

Ikan Giant

Indah khabar dari rupa.

Hujung minggu lalu, aku ke pasaraya besar Giant Kuala Terengganu. Kebetulan ada urusan di situ, lalu kami memutuskan untuk membeli belah serba sedikit di situ.

Aku tidaklah gemar atau kerap ke Giant. Tapi, aku, sekali sekala suka beli roti perancis di Giant. Juga aku suka suasana kawasan jual sayur di Giant. Kemas dan bersih.

Sedang Pn. Nurul membelek-belek sayur, aku terpandang kawasan menjual ikan di Giant itu. Lalu, aku tergerak hati untuk hampir lebih dekat ke kawasan menjual ikan.



Ikan selar mata merah RM14! Fuyooo! Mata ikan selar itu lagi merah dari ikan selar yang dijual di pasar Bandar Tenggara. Umum mengetahui bahawa Bandar Tenggara terletak di kawasan dalam dan sangat jauh dari pantai/laut. Manakala kalau kau di Giant Kuala Terengganu angin pantai yang sepoi masih kau boleh rasa. Hahahahahaha

Paling tekejut mak (sila letakkan tangan dekat bahu dan lentikkan tangan itu dan juga badanmu), bawal yang sebesar separuh tangan aku harganya RM23! Fuyoooo!

Aku tak pasti ada tak orang nak beli. Huhuhuhuhu

Cerita lain. Dulu, masa aku tolong bapak aku di pasar borong Pandan, Johor Bharu, aku sering lihat peniaga ikan menyimpan dan mengawet ikan supaya ia tahan lama. Ikan yang tak habis dijual, mereka akan letakkan dalam tong yang diletakkan ais pada dasarnya. Ais itu kemudian ditabur garam. Kemudian, ikan diletakkan pada lapisan seterusnya. Lapisan ais-garam-ikan akan diulang sampai tong ikan penuh.

Kembali ke tajuk. Selepas Pn. Nurul selesai memilih sayur, kami ke kaunter bayaran. Di atas pintu keluar berhampiran kaunter bayaran, aku terlihat papan tanda ini.


Ikan dalam gambar tu nampak sangat segar! Fuyoooo!

No comments: