Tuesday, June 19, 2012

Melaka 16: Medan Selera Pahlawan Walk

Malam terakhir kami di Melaka. Mulanya bercadang untuk makan ikan bakar di Umbai. Batal. Juga, ada seorang rakan lama yang mengajak makan di kawasan UiTM Bandar Melaka. Juga batal dek kerana keletihan menggigit kaki yang lenguh.

Lantas, kami cari kedai di kawasan Melaka Raya sahaja. Namun, tidak ditemui. Lalu, kami berpusing disekitar Pahlawan Walk dan terlihat,



Tapi, sedih beb, kawasan ini terletak di belakang Pahlawan Walk. Bahagian depan dipenuhi gerai makan Cina. Yang ini duduk bahagian belakang.

Tapi, aku rasa suasana, perabot dan kemudahan di sini cemerlang. Suasana tenang, tidak hingar. Perabot dan hiasan dalaman aku kira ia oriental dan minimalis. Surau dan tandas pun ada di kawasan ini. Tapi sayang, mereka tidak menjaga tempat ini pada kadar yang sepatutnya.









Berada di sini sedikit menimbulkan rasa geli.

Ada tiga gerai beroperasi semasa aku ke sini. Gerai jual air. Gerai jual masakan Minang. Gerai jual masakan Siam/Kelantan. Pada hemat aku, ia sudah cukup menarik. Walaupun Minang dan Kelantan adalah dalam rumpun nusantara, tapi rasa masakannya berbeza. Barangkali ia boleh ditambah dengan masakan Jawa dan masakan Borneo.



Tapi, mengenangkan aspek kebersihan di sini, aku pasti mengapa mereka diletakkan di bahagian belakang.

No comments: