Tuesday, June 12, 2012

Melaka 5 - Kincir Air

Sebelum ini, ia diluar pengetahuan aku. Aku tidak tahu bahawa pada zaman kesultanan melayu Melaka, telah ada kincir air.

Aku tidak pasti dari mana datang asalnya kincir air. Tapi, aku semacam yakin bahawa kincir air ditemui oleh ilmuan Islam. Aku pernah terbaca, bahawa sebuah pam air (yang lebih maju dari kincir air) telah dibina oleh Al-Jazari, seorang jurutera Islam.

Menurut keterangan pada batu berhampiran kincir air ini, dinyatakan bahawa kincir air ini digunakan untuk menampung keperluan para pedagang di Melaka dari seluruh dunia yang berkampung di Melaka sementara menunggu peralihan monsun untuk ke destinasi seterusnya atau pulang ke tempat asal. Pedagang-pedagang tersebut dari sejauh Eropah dan sehampir Siam. Diceritakan juga bahawa kincir air model ini terdapat juga di Syria, India, China dan Eropah.



No comments: