Tuesday, June 12, 2012

Melaka 6: Batu Bata Belanda

Soalan: Aik? Batu bata pun nak masuk dalam ni?
Jawapan: Eh, suka hati aku la. Blog ni kan ada nama aku. Nama kau ada? Hahahahahah

Aku tertarik tatkala melalui lorong belakang yang menghadap sungai Melaka. Walaupun ia lorong belakang. Tetapi keadaannya sangat menyenangkan. Walupun melalui deretan kedai dan kopitiam Cina, aku tidak merasa jijik dan geli, sebab keadaannya bersih.

Sedang melaluinya, aku terpandang satu benda yang menarik. Aku yakin, ia kekal sebegitu dari zaman Belanda lagi. Uniknya, ia masih elok digunakan hingga kini.

Batu bata Belanda.



Batu bata Belanda ni digunakan semasa zaman Belanda. Mengikut sejarah, Belanda memajukan dan mempebesarkan Kota Melaka. Penggunaan batu bata Belanda digantikan dengan batu bata Inggeris pada tahun 1800-an. Mengikut sejarah lagi, Melaka bertukar tangan dari Belanda kepada Inggeris melalui Perjanjian Inggeris-Belanda. Mereka bertukar tanah jajahan. Belanda mengusai keseluruhan Pulau Jawa, manakala Inggeris mengusai keseluruhan semenanjung Tanah Melayu.

Lemahnya kita dulu. Meraka tukar-tukar macam tu sahaja....

No comments: