Thursday, June 14, 2012

Melaka 8: Kompleks Muzium Stadthuys

Aku peminat muzium. Pergi ke sini memang menjadi sangat mesti.

Kompleks Muzium Stadthuys. Asal bangunan Belanda. Terletak di Dutch Square dan sangat dekat dengan Menara Jam.

Bayaran masuk ke muzium ini hanya RM5. Dan kau boleh melawat lima muzium yang lain dalam kompleks muzium ini. Tapi, sebenarnya ada ruang untuk kau menyusup masuk ke dalam muzium ini tanpa dikenakan bayaran. Hahahahahaha. Longgar dia punya tahap keselamatan.




Seperti kelaziman muzium di Malaysia, dikelaskan pameran kepada beberapa galeri. Di Muzium Stadthuys ini ada beberapa galeri, antaranya















Bila melangkah lebih jauh, di tingkat atas, dipaparkan Melaka mengikut segmen atau garis masa pemerintah. Bermula dari Kesultanan Melayu hingga Jepun.







Ada satu galeri yang mencuri perhatian aku,




Rasa, macam nak pergi ke semua rumah di atas. Hahahaha. Rumah Melaka memang lawa beb.

Tidak ketinggalan antara pemimpin yang aku kagum


 Tun Ghafar Baba. Bekas Ketua Menteri Melaka dan juga bekas Timbalan Perdana Menteri.

Aku mengambil masa lebih satu jam di muzium ini. Malangnya, aku tak dapat muzium lain dalam kompleks muziun Stadthuys ini.







Kalau ikutkan hati, aku nak pusing kompleks muzium Stadthuys selama sehari. Akan tetapi, atas desekan Pn. Nurul yang kelenguhan, aku batalkan sahaja niat itu. Hahahaha.

Tapi, kelenguhan Pn. Nurul serta merta hilang apabila terlihat...

Dari dulu lagi Pn. Nurul kepingan ingin ke A. Famosa, itu pasal segala kelenguhan beliau hilang...

No comments: