Thursday, June 21, 2012

Ulasan Buku: Sumbangan Karya Sains Hebat Islam Abad Pertengahan

Sebetulnya, aku tertarik dengan buku ini kerana berharap untuk mencari maklumat tentang Al-Jazari. Jurutera muslim yang juga boleh dikatakan sebagai bapa robotik. Kebayakan peralatan yang dicipta adalah berdasarkan air.



Tapi, serius aku kata bahawa penulisan buku ini agak membosankan. Kalau kau tidak minat tentang sejarah ilmuan Islam, aku cadangkan kau jangan baca buku ini. Lebih menarik jika baca Wikipedia.

Walaupun begitu, banyak maklumat yang aku perolehi ketika membaca buku ini. Paling meloyakan dan menggelikan hati, pada zaman pertengahan, orang Eropah boleh dikatakan sangat bodoh. Gereja terlalu berkuasa dan ilmu sains dianggap tahyul. Oleh sebab itu, pada masa itu orang Eropah menggunakan air kencing untuk membersihkan diri dan gigi. Paling best, dikatakan bahawa air kencing orang Portugal paling baik, kelas A+++. Juga, mereka menggunakan minyak rambut yang diperbuat dari lemak lembu. Fuhh! Boleh pengsan aku kalau hidup zaman tu!

Lalu, ilmuan Islam lah yang menemukan kaedah mengekstrak pati wangi dari tumbuhan. Juga mereka juga menghasilkan haruman minyak zaiton yang boleh digunakan pada rambut.

Pada hemat aku, penulis melakukan kajian yang mendalam untuk menulis buku ini. Tapi, sayangnya buku ini kurang gambar dan lukisan yang berkaitan.

No comments: