Monday, September 24, 2012

Melaka 21: Buah Melaka

Gila. Kentang. Tak pasal-pasal kentang jadi gila!

Lama tak update blog. Dekat 3 bulan. Tapi ok la kot. Sebab aku pernah tak update blog lebih 2 tahun! Hahahahaha

Masih lagi cerita honeymoon ke Melaka. Lapuk. Lapuk pun lapuk lah. Sebab, pada aku Melaka tak pernah lapuk. Senantiasa segar malar. Tapi, ironinya, aku sudah ke Melaka dua kali selepas siri Melaka dalam blog ini.

Kembali ke tajuk. Buah Melaka.

Kalau tiada kisah buah Melaka ini, aku tiada kepastian ada atau tidak negeri bernama Melaka ini. Diceritakan bahawa Melaka mendapat namanya tatkala Parameswara melihat anjing peliharaan beliau ditendang oleh seekor pelanduk. Merasa kagum dengan situasi itu, Parameswara yang sedang bersandar di pokok Melaka menjadikan kawasan tersebut sebagai "MELAKA".

Melawat Melaka, baru aku tahu rupa paras pokok Melaka. Juga, baru aku tahu pokok Melaka ada buah.





No comments: