Friday, November 16, 2012

Char Kuew Tiow Orang Mude

Kalau kepingin makan Penang Char Kuew Tiow, aku kini tidak lagi perlu memandu selama 9 jam untuk ke Pulau Pinang untuk menikmatinya. Perjalanan 9 minit dari rumah sewa aku di Dungun memadai untuk aku menikmati Char Kuew Tiow.

Terletak di Gong Pasir. Atau lebih tepat berhadapan simpang masuk ke Taman Rakyat Dungun, rasa Char Kuew Tiow yang disediakan tidak mengecewakan. Kuahnya pekat. Kuew Tiow nya nipis. Udang yang sederhana banyak. Ternyata cukup memikat.



Akan tetapi, seperti biasa di mana-mana kedai di Dungun, harganya sedikit mahal pada pandangan aku. Tapi, kerana kualiti masakannya, aku tidak kisah untuk berbelanja lebih.

Semasa duduk menikmati Char Kuew Tiow di kedai Orang Mude ini, aku perhatikan yang tukang masaknya tidak putus-putus memasak. Memang kelihatannya tiada orang di kedai tersebut, tapi, ramai pelanggan yang datang dan membungkus.



Kesimpulannya, walaupun barangkali ada yang ber[endapat bahawa rasanya tidak sama seperti "Penang Mari", tapi ternyata aku lebih sanggup untuk ke sini dari memandu 9 jam untuk menikmati Char Kuew Tiow.


No comments: