Thursday, January 03, 2013

Roti Tempayan Kari Kambing

Walau sudah sekian tahun berulang-alik Dungun-Kuala Terengganu, aku masih lagi belum pernah singgah ke kedai ini. Walaupun terkadang tergerak hati untuk berhenti kerana tertarik dengan ramainya orang di kedai itu. Namun, entah kenapa aku masih lagi belum singgah ke kedai itu.

Tapi, tempoh hari, hati terasa ingin makan di kedai itu setelah Pn. Nurul dengan tegas mengatakan bahawa beliau lapar; pada petang itu; dalam perjalanan pulang ke Dungun dari Pulau Rusa. Lalu, pada pertama kalinya aku singgah di kedai itu.



Tak tahu apa namanya kedai itu, tapi pada papan tandanya tertulis 'Roti Tempayan Nan Kari Kambing". Jujur, aku tertarik pada papan tanda itu kerana 2 perkara. "Roti Tempayan" dan "Kari Kambing". Owh! Kombinasi yang bagus kawan!

Jujur juga, aku sebetulnya tidak pasti lokasi sebenar kedai ini. Barangkali di kawasan Merchang. Beberapa kilometer selepas Klinik Kesihatan Merchang dari Kuala Terengganu; pada sisi kiri jalan.

Dengan suasana sejuk renyai-renyai, perut yang kosong memang segera mahu diisi. Aku memesan menu yang klise dengan papan tanda itu - roti tempayan kari kambing. Manakala Pn. Nurul memesan roti tempayan kari ayam. Oleh kerana kami dalam proses yang menguruskan badan yang intensif (intensif la sangat, hahahaha), kami hanya memesan air suam sahaja.



Rasanya roti tempayan dan kari-karinya sangat sedap dan cemerlang! Bukan kerana lapar, tapi memang rasanya betul-betul sedap (sambil menunjukkan ibu jari, keempat-kepat termasuk kaki). Juga, kuantitinya pada kadar yang mengenyangkan. Burp! Alhamdullilah.



Harganya agak mencengkam juga. RM10. Harga yang biasa di Terengganu. Tapi, rasanya berbaloi dengan harga yang dibayar.

No comments: