Friday, February 15, 2013

Muzium Sultan Abu Bakar, Pekan

Pekan, salah satu daerah di selatan Pahang. Juga, seperti mana bandar-bandar di Pahang yang lain, ia tenang dan mendamaikan. Tambah syok, bila ia berada di muara lembah Sungai Pahang, lalu membentuk geografinya yang unik.

Ada beberapa jalan boleh dilalui jika aku dari Dungun hendak pulang ke Bandar Tenggara. Tapi, jujurnya aku gemar laluan pantai Dungun-Kuantan- Pekan-Rompin-Mersing-Kota Tinggi- Bandar Tenggara. Walaupun bukan laluan yang terpendek atau tercepat, tetapi ia laluan yang mendamaikan! Kurang lebih 450km sahaja.

Kalau lalu laluan itu, Pekan pasti akan aku singgah. Singgah menikmati condol mamak yang pekat atau rojak atau kedua-duanya di tepi hiruk pikuk jalan raya; di pinggir sungai. 

Tempoh hari, kerana petang masih awal, aku lantas singgah di Muzium Sultan Abu Bakar. Hanya kira-kira 300 meter dari lokasi van mamak cendol. Memandangkan aku bukan rakyat Pahang, aku dikenakan caj RM5. Kalau kau rakyat Pahang, kau hanya perlu membayar RM4. Kalau nak masuk percuma ke muzium ini, kau perlu berpakaian sekolah. Hahahaha









Aku suka muzium. Begitu juga dengan muzium ini. Lanskap luarnya memang terbaik! Ada monumen jentera perang lama. Juga, ada arca haiwan yang diperbuat dari kayu. Dengan laman yang luas dan hijau, juga kolam pancutan yang minimalis, ia kelihatan hebat kawan!

Sebetulnya, muzium ini adalah istana lama. Istana Kota Baram.



Ada pelbagai segmen di muzium ini. Ada segmen tentang fabrik dan fesyen, ada segmen tentang orang asli di Pahang, ada segmen tentang kesultanan Pahang, juga, ada segmen tentang seni dan budaya Pahang. Klise bagi sebuah muzium. Tapi, di muzium ini banyak skrin interaktif disediakan.





Muzium ini banyak gambar, artifak dan replika. Tapi, malangnya tiada penerangan mengenai objek-objek tersebut. Agak mengecewakan. Kalau tengok sesebuah gambar tu, aku tak tahu gambar itu mengenai apa. Atau, kalau melihat patung pakai baju, aku tak tahu apa patung itu lakukan atau pakai. Jadi, masuk muzium tu hanya lihat-lihat sahaja. Tanpa banyak ilmu yang boleh diserap.

Barangkali kerana muzium ini baru, jadi perkara tersebut barangkali akan ada. Barangali. Aku bersangka baik ni. Hahahahaha.


No comments: