Sunday, February 16, 2014

Anak Apak

Sebelum ini aku membaca karya seorang wartawan. Abdul Jalil Ali: Cendol Pulut Santan Lebih. Kini, aku sudah pula menghabiskan bacaan semacam momoir oleh Subky Latif: Anak Apak.

Jujurnya, aku mengenali Subky Latif melalui tulisan beliau dalam Harakah dan Malaysia Kini. Tulisannya segar dan memberi sudut pandang berbeza dari penulisan dalam medium "pembangkang" tersebut.

Tapi, paling menarik sebenarnya, gaya penulisannya mudah difahami oleh aku. Ayatnya pendek. Lalu, aku dapat menggambarkan apa yang ditulis beliau dengan mudah. Ini memang ada persamaan dengan gaya penulisan Abdul Jalil Ali. Oleh itu aku menganggapkan gaya penulisan wartawan memang sebegitu. Ringkas, padat dan selalu mencuit.



Ok, kembali ke isi utama. Anak Apak, menurut sang penulis merupakan suatu propangandis zaman. Penulis, mencuba sedaya upaya untuk mengingat apa yang pernah beliau lalui sepanjang kehidupan. Ini supaya, anak cucu dan generasi selepas beliau tahu apa yang terjadi pada zaman beliau.

Membaca ini sangat mengkagumkan aku. Bukan sekadar gaya penulisannya, tetapi pengalaman sang penulis juga. Sang penulis sangat mudah pada zaman mudanya berkawan dengan pelbagai orang. Yang mana, orang-orang tersebut kemudiannya menjadi watak penting dalam sejarah Malaysia. Ramai orang sekeliling beliau yang kemudianya menjadi Ketua Setiausaha Negara, Ketua Hakim Malaya, dan Menteri. Malah, beliau akrab dengan Tun Abdullah Badawi semasa mereka sama-sama aktif dalam GPMS.

Paling seronok, membaca pengalaman beliau bersama anak Chin Peng, Ketua Komunis Negara. Menurut beliau, keluarga Chin Peng tidaklah menunjukkan watak ganas. Malah, beliau boleh saja dengan selamba bermain bola sepak dengan anak Chin Peng.

Penulis juga menulis dengan jelas apa yang diperhatikan semasa pra dan pasca kemerdekaan. Beliau boleh menggambarkan dengan baik suasana politik dan sosial pada masa itu. Kalau kau nak tahu sejarah awal kemerdekaan Malaysia dari sudut pandang yang lain, boleh saja kau membaca buku ini.

Secara keseluruhannya, memang tak menyesal membeli buku ini. Terutama sekali untuk aku yang seorang peminat sejarah. Hohohoho


No comments: