Saturday, February 01, 2014

Cara Senang Update GPS Garmin Nuvi 205

Aku beli alat ni sudah agak lama. Walaupun lama, ia belumlah dikategorikan uzur. Masih mampu berkhidmat cemerlang di dalam Malaysia.

Jarang sekali aku update peranti Garmin Nuvi 205 aku ini. Aku kira, kali ini adalah kali ketiga sejak membelinya kira-kira 5 tahun lepas dengan harga RM650. Oleh sebab itu, aku sering lupa cara untuk mengupadate peranti ini. Jadi, post ini sebetulnya untuk rujukan aku sendiri.

Ok, mari kita mulakan!

1- Masuk web Garmin Express  http://software.garmin.com/en-US/express.html

2- Klik "Download For Windows".

3-  Kemudian, install Software Garmin Express


3- Siap install, klik Launch





4- Macam aku, orang kampung, aku akan klik Take The Tour dulu. Ialah, nak tau apa benda sebenarnya Garmin Express.





5- Ok, sebelum kau klik Get Stated, kau kena sambung Garmin Nuvi 205 pada komputer. Kalau kau takde kabel Garmin ke komputer, aku cadangkan kau cari kabel motorola. Memang boleh masuk. Soketnya sama.




6- Bila dah sambung, pastikan ia dah di detect pada komputer.




7- Ok, lepas tu kau boleh klik get started seperti langkah 4. Kalau dah boleh, dia akan papar macam ni.




8- Klik continue dan masukkan emel kau




9-  Kemudian, tanpa ragu klik Install All. Bagi update semua. Maps, voice, sinages, firmware dan lain-lain mak nenek.






10- Bila dah siap, akan keluar arahan berikut. Ikut je arahan tu.




11- Pastikan bila dah Reconnet, paparan Garmin Express jadi macam ni. Ini bermaksud, proses telah selesai!




Selamat mencuba. Selamat Maju Jaya!

No comments: