Saturday, July 11, 2015

18 Fakta Pernigaan Kerepek Raya Aku Yang Orang Tak Tahu



Aku tak ingat bila tahun yang tepat aku mula menjual kerepek raya. Mungkin 7 atau 8 tahun lepas. Alhamdullilah, untuk tahun ini, sudah 90% urusan kerepek raya selesai. Tinggal nak kutip hasil sahaja. Hohohoho.

Ok, berikut merupakan 18 perkara perniagaan kerepek raya aku yang orang tak tahu

1- Idea meniaga kerepek raya ini bukan idea aku. Idea kawan serumah aku. Acik nama manjanya. Beliau seorang yang kacak dan jambu.

2- Kami bermula dengan 10kg kerepek sahaja. Namun, hanya 1kg sahaja yang terjual pada tahun itu.

3- Tidak semua kerepek aku ambil dari Johor. Ada yang original dari Terengganu.

4- Aku tiada kedai, tiada gudang, tiada stor. Semua dibuat di rumah.

5- Pernah beberapa tahun lepas, aku pergi Johor balik hari. Bertolak dari Dungun lepas subuh. Lepas zuhur sampai di Johor dan beli kerepek. Lepas asar bertolak balik. Pukul 12 tengah malam sampai Dungun.

6- Pernah juga aku balik Johor 3 kali sepanjang Ramadhan semata-mata untuk mengambil stok dengan kereta.

7- Proton Iswara Sedan boleh memuatkan lebih kurang 200kg kerepek. Perodua Alza boleh muat sehingga 450kg kerepek. Itu tahap betul-betul padat. Hinggakan co-driver terpaksa bersila dan memeluk kerepek. Ini fakta, melalui pengalaman aku. :-)

8- Harga kerepek telah naik hampir 100% berbanding sejak aku mula-mula berniaga dahulu. Kenaikan yang ketara semasa minyak naik RM0.70 masa zaman Pak Lah. Kenaikan ketara juga tahun ini sebab GST. Terima kasih kerajaan. :-)

9- Aku akan memakai stokin kalau ke kilang kerepek atau tatkala membungkus kerepek. Habuk kerepek dan minyak buat aku tak selesa. Hohooho

10-  Kos plastik untuk repacking adalah 4%-5% peratus dari harga kos kerepek. Bermaksud, untuk RM100 kerepek, aku perlu RM4-RM5 untuk plastik.

11- Macam mana aku boleh tahu perkara nombor 10? Sebab, walaupun bisnes kecil tahap kuman, aku ada sistem akaun. Tak lah begitu canggih sampai pakai sistem UBS atau MyOB, sekadar tulis manual dalam buku. Setiap duit masuk dan keluar ada rekod. Jadi, dari situ boleh tahu bisnes atau rugi.

12- Bercerita pasal sistem, ejen-ejen aku key-in order pakai sistem. Kau boleh tengok tutorial sistem tu di sini. Dengan sistem ini, aku tak payah nak pergi kutip list order kat ejen sorang-sorang. Sambil pegang telefon dan pegang perut pun aku boleh tau jumlah order, secara real-time. Hohohoho

13- Pembeli kerepek aku lebih ramai perempuan dari lelaki.

14- Kos pengangkutan secara anggaranya adalah RM0.70-RM1.20 bagi setiap kilogram.

15- Aku pernah ada website kerepek. Pakai domain sendiri. Tapi tak bertahan lama. Lagipun, ini bisnes offline. Tapi, aku ada FB page. KEREPEK RANGUP. Itu pun tak berapa nak aktif. Hohoohoh

16- Setiap tahun, bila masuk bulan rejab sahaja aku dah buat planning. Bisnes ni singkat. Planning dan timing kena cantik. Lagipun aku buat secara part-time. Malam dan hujung minggu sahaja boleh fokus pada bisnes ni.

17- Walaupun planning 2 bulan, kerja aku untuk bisnes ini hanya antara 14-17 hari sahaja. Tapi, 14-17 hari ni paling getir.

18- Ada fakta di atas yang Pn. Nurul tak tahu. Juga, ada fakta yang Pn. Nurul tahu tapi aku tak tahu. Ini betul-betul punya fakta!

Iklan: Ejen Kerepek Rangup Raya 2016 dibuka. Ada beberapa projek kecil sebelum raya 2016 untuk ejen baru test market. Berminat? Jangan segan nak hubungi aku 0197223166.

No comments: