Friday, October 07, 2016

Main Game Sebagai Penilaian?

Aku tahu, aku jenis lecturer yang boring. Punyalah boring aku mengajar, sampaikan ada satu masa separuh kelas tidur.

Tapi, aku tenang sahaja terus mengajar. Mereka dalam gelombang alpha. Diam je. Bukankan diam itu lebih baik dari berkata-kata dan memekak semasa guru mengajar.

Juga, aku terinspirasi dengan kawan sebelah meja aku masa tingkatan tiga, Amen Power. Sepanjang masa dalam kelas dia tidur. Last-last PMR dia dapat 8A. Aku yang tak tidur ni siap ada D dalam sijil PMR aku.

Walaupun begitu, aku cuba sedaya upaya meningkatkan kemahiran pengajaran aku. Cuba-cuba juga guna teknik bercerita. Menjadi juga dalam banyak keadaan. Pelajar akan bangun dari tidur dan layan aku bercerita.

Tapi, nak dapat idea bercerita ni bukan main payah. Jadi, aku dalam banyak keadaan juga kembali ke suara monotonous, dan pelajar kembali tidur.

Walaupun aku mengajar boring, tapi untuk keseimbangan aku buat assesment yang menyeronokkan.
Punyalah seronok bebudak ni bila aku suruh main game sampai lebam sebagai assignment .

Lagilah seronok bebudak ni bila aku suruh jawab Quiz secara online. Cerah mata diorang. Besar harapan diorang agar peniruan besar-besaran dapat dilakukan dengan Quiz online ni.

Tapi, diorang silap, sistem yang aku guna ni power. Hinggakan kalau diorang meniru kawan sebelah, nescaya diorang akan dapat kosong markah walaupun kawan sebelah dapat markah penuh.

Namun, sebenarnya akulah yang paling seronok bila buat assignment main game dan quiz online tu. Ialah, tak payah susah-susah aku marking. Terus sistem yang bagi markah.

Itu sebab aku banyak masa untuk main facebook. Bukan macam kau, satu semester 5 batang pen merah habis dakwat. Hohohohohoho.


No comments: