Monday, December 25, 2017

Belajar Loji Kuasa Diesel Sambil Pegang Perut

Aku telah membangunkan satu Massive Online Open Course (MOOC) dengan menggunakan platform openlearning.com.

Aku buat MOOC cerita pasal Diesel Power Plant.

Maknanya, kalau kau nak belajar pasal Diesel Power Plant, kau boleh terus join MOOC yang aku buat ini. Tak perlu susah-susah nak pergi kursus. Sambil berlenggeng dan pekena John pun kau boleh belajar.

Benda ni percuma. Ya, percuma kawan. Nak masuk tandas awam yang majlis bandaran punya pun kena bayar 50 sen sekarang ini.

Tapi, biasalah, barang percuma ini orang tak pandang. Itu sebab MOOC yang aku buat ini, setakat ini hanya ada 34 orang pelajar sahaja. Itu pun 28 orang daripadanya adalah pelajar kelas yang aku ajar. Aku paksa mereka masuk. Empat orang yang lain pula adalah kawan-kawan aku yang sama-sama membangunkan MOOC ini. Seorang lagi adalah orang HQ yang menilai MOOC tersebut.

Jadi, sebetulnya hanya ada seorang pelajar sahaja. Kesian aku...

Nampaknya aku kena buat MOOC ini berbayar. Nak masuk kena bayar, nak sijil kena tambah bayaran. Baru nampak gah dan handal MOOC aku ini. Orang kita ni hanya anggap ilmu berbayar itu sebenar-benar "ilmu".

Jadi, elok kau masuk MOOC ini segera sebelum aku kenakan bayaran.

Semasa dan selepas kau join MOOC tu jangan lupa kutuk jika ada kelemahan. Cuba cari celah mana kau nak kutuk dan hina MOOC aku ni. Aku akan cuba perbaiki.

Yang elok, kau tak payah puji, simpan dalam hati dan doakan aku ke syurga.
Kau boleh join MOOC tersebut di pautan berikut
https://www.openlearning.com/…/reciprocating-engin…/HomePage


No comments: