Sunday, December 24, 2017

Kole Kacang Pasar Minggu Sura Gate Dungun

Aku dan Pn. Nurul banyak ketidaksamaan. Antaranya, aku kurang gemar ke pasar dan tempat ramainya orang. Tetapi, beliau sebaliknya. Beliau suka ke pasar walau sekadar melihat keriuhannya.

Oleh itu, sebagai jalan tengah, kami hanya sekali-sekala ke pasar. Barangkali sebulan pada kadar sekali hingga 3 kali.

Namun, telah 2 minggu berturut-turut aku ke pasar malam hari khamis di Sura Gate, Dungun. Pasar malam ini, boleh dikatakan yang terbesar di Dungun.

Setelah sekian lama di Dungun, dan mengunjungi pasar malam itu dua minggu berturut-turut, baru aku perasan sebenarnya ia unik, terutamanya bahagian makanan dan minuman.

Banyak pilihan makanan yang arus perdana seperti kebab, sate dan apam balik. Ada juga pilihan makanan orang lama seperti bekang, kole kacang dan lepat ubi.

Aku penggemar kole kacang.


Masalahnya, ramai penjual yang menjual kole kacang. Tak tahu mana yang sedap. Pada aku, kole kacang yang sedap perlu tidak terlalu manis, mewah rasa kacang, warnanya gelap, tidak keras dan tidak lembik.

Ya, boleh sahaja kami beli sebiji kole kacang di semua reruai yang ada. Tapi, banyak-banyak nanti siapa yang nak makan? Membazir. Membazir kan amalan setan.

Lalu, aku teringat pesan abang ipar aku.
"Kalau makcik tua yang masak, mesti sedap".

Lalu kami terus ke reruai yang diurus sepasang suami isteri yang sebaya dengan mak bapak aku.
Kami beli kole kacang 2 biji. Seringgit.

Rasanya sedap dan cemerlang. Kole kacang sejati.

Teori makcik tua masak sedap jarang mengecewakan aku.

No comments: