Thursday, December 28, 2017

Mee Udang Sungai Sibol

Dulu-dulu, kerap aku tulis pasal kedai makan. Mana kedai yang sedap, aku review, tulis sedap. Mana yang tak sedap, aku menyumpah dalam hati dan tabahkan hati habiskan makanan itu.

Bulan lepas, adik aku tag aku dan bini aku serta adik beradik yang lain satu post facebook pasal kedai makan mee udang kampung sebelah. Aku tak ambil perhatian sangat. Ialah, aku di Dungun waktu itu.

Petang tadi, entah mana mana bini aku teringat pasal post itu. Tiba-tiba. Terus beliau google, cari lokasinya. Berpandukan google maps, kami cuba cari. Malang. Tak jumpa.

Empat lima kali kami berpusing di tempat yang sama. Sampai terasa dejavu. Kadang-kadang google maps tak guna juga.

Cuba pakai waze. Tak guna juga. Tak guna kuasa dua.

Kami kecewa, tapi tak berputus asa. Entah macam mana bini aku dapat nombor telefon tauke kedai. Terus ditelefonnya tauke kedai. Kak Zai namanya. Dia minta kami tunggu di tepi jalan. Pekerja beliau akan datang dan menunjuk jalan.

Ini luar biasa punya layanan.

Sampai kedai, aku order mee bandung udang. Bini aku order nasi goreng udang.

Aku bungkuskan sekali mee bandung udang 5 bungkus untuk mak bapak dan adik-adik di rumah.

Udang 4 ekor dia bagi untuk satu hidangan. Sederhana besar. Tapi cukup aku katakan bahawa aku perlu mengais udang untuk menikmati mee. Meenya di celah-celah udang.

Rasa mee bandung dan nasi gorengnya sangat asli. Tak rasa macam kedai tomyam.

Harga mee bandung udang hanya RM10.50 dan RM9.50 bagi nasi goreng udang. Harga marhaen, kualiti 5 bintang!

----
Kalau kau nak ke sini kau waze Felda Sungai Sibol, Kulai, Johor. Bila sampai, kau waze Jalan Melati.
Jalan Melati ini panjang. Kedai ini terletak betul-betul depan papan tanda Perumahan Generasi Kedua.
Kalau kau dari jauh, elok kau telifon dulu tauke kedai. Tanya buka atau tidak. 0127881417 Kak Zai.
---

Jangan lupa sebut nama aku 3 kali bila sampai kedai itu. Kah kah kah.




No comments: