Wednesday, January 03, 2018

Nasi Berlauk Wakaf Che Yeh

Orang kata, Wakaf Che Yeh sudah tidak seperti dulu. Harganya semakin mahal. Namun, ia tidak menghalang aku untuk dua malam berturut-turut ke Wakaf Che Yeh.

Aku pernah Wakaf Che Yeh beberapa tahun lalu. Kini, ia banyak berbeza. Dulu, ia lebih semacam pasar malam. Kini, ia kurang lebih seperti uptown.

Malam kedua di Wakaf Che Yeh, aku dan Pn. Nurul ke Kedai Buku SMO dulu. Beli dua buku karya Daniyal Kadir dan Irwan Dahnil.

Selepas itu, kami bercadang untuk ke pasar Wakaf Che Yeh. Keluar dari kedai buku, bau ayam goreng sangat menggamit. Kira-kira 20 meter dari kedai buku, ada gerai menjual nasi berlauk. Gerai itu terletak dicelah antara kedai kain Salem Aziz yang bersebelahan kedai buku, dan kedai cermin mata.

Kami melintasi gerai itu semasa menuju ke pasar Wakaf Che Yeh. Ada kurang lebih 10 orang beratur. Aku sempat menjeling ke gerai itu. Ayam goreng, hati goreng dan daging kunyit semacam melambai-lambai menyeru nama aku.

Aku berazam untuk beli sebungkus balik nanti.

Setelah mendengar latahan lucah seorang wanita, keramahan seorang peniaga tudung, dan kedegilan budak-budak basikal lajak, kami kembali ke gerai itu.

Kami beratur menunggu giliran sambil melihat kelincahan peniaga itu bungkus nasi.

Sampai giliran, kami minta nasi berlauk ayam goreng, sesunduk daging kunyit, 5 hiris timun, limpahan kuah gulai dan sambal belacan.

Harganya RM6.50 sahaja. Sangat murah jika dibandingkan dengan Damansara Dungun. Rasa nak menangis kesyukuran.

Dan nasi itu kami makan kongsi berdua. Inilah romantik cara kami.


Punyalah cekap penjual ini membungkus. Sambil pejam mata pun boleh bungkus.

Gerai ini buka setiap hari bermula 8 malam hingga lauk habis.

Hari Isnin dia tutup.


Ini nasinya. Macam cerita mee sebelum ini.

Boleh makan 3 orang seadanya. Makan 2 orang boleh kenyang. Makan seorang boleh kenyang membawa ke hari esok.


No comments: