Sunday, June 17, 2012

Ulasan Buku: Ketika Cinta Bertasbih Episod 2

Walaupun aku tak romantik, tapi aku baca novel cinta. Hahahahahaha

Sebelum ini aku ada ulas mengenai novel ini episod 1. Kau kena baca dua-dua episod, baru best. Kalau kau baca salah satu sahaja, kau akan rasa semacam kencing tak lawas. Huhuhuhu



Dalam episod ini, dipaparkan kehidupan Azam setelah tamat pengajian di Al-Azhar dan pulang ke Indonesia. Di kampung halamannya, dipaparkan kisah beliau yang tidak malu menjual bakso, walaupun berkelulusan Al-Azhar. Bermula kecil-kecilan, perniagaan bakso beliau yang dikenali sebagai "Bakso Cinta" semakin laris dari hari ke sehari.

Selain menjual bakso, Azam turut mengajar secara sambilan disebuah sekolah pondok milik Pak Kiyai Lutfi. Cerita tambah menarik bila Azam turut menaruh hati ke atas anak Pak Kiyai Lutfi, Anna. Malangnya Anna merupakan tunangan orang. Tunang kepada rakan Azam sendiri, Furqan.

Furqan akhirnya berkahwin dengan Anna, namun perkahwinan mereka gagal kerana Furqan telah disuntik darah HIV/AIDS. Anna diceraikan dengan status janda berhias.

Anna sebetulnya mengkagumi sosok Azam. Rajin, rendah diri, berilmu dan ada minda bisnes yang bagus. Tapi, kerana Furqan terlebih dulu melamarnya, beliau terpaksa melupakan Azam.

Manakala, Azam pula, semenjak Anna telah menjadi tunangan orang, seringkali lamaran beliau terputus di tengah jalan. Namun, beliau redha akan ketentuan Ilahi.

Hinggakan, akhirnya Azam meminta Kiyai Lutfi mencarikan jodohnya. Kebetulan, Anna telah habis edah. Lantas, Pak Kiyai terus meminta Azam mengahwini Anna. Owh! Happy ending. (Aku sedang mengesat air mata kegembiraan, hahahaha)

Tapi, sub plot novel ini agak longgar. Tidak diceritakan bagaimana keadaan adik bongso Azam yang berusia 9 tahun apabila mereka kehilangan ibu mereka.

Tidak dinyatakan juga kesudahan kawan adik Azam (aku lupa namanya) yang mengandung anak luar nikah dan menyebabkan bapanya mati akibat serangan jantung.

Juga, tiada pengakhiran bagimana kisah percintaan watak-watak lain seperti Fadhil dan  Cut Mala.

Tapi, pada aku novel ini memang terbaik. Banyak pengajaran, kata hikmah dan motivasi diselitkan dalam novel ini. Aku masih boleh bagi 3 thumbs up!

No comments: